Bsone
0

Welke social media kanalen kies jij voor je onderneming?

Social media: het is een toevluchtsoord voor veel bedrijven, maar er zijn ook valkuilen. Als bedrijf is het belangrijk om te bepalen welke social media kanalen je moet inzetten voor je onderneming, en tegelijk welke je beter links kunt laten liggen. Diverse kanalen beschikken over een algemeen of juist heel specifiek publiek. Welke social media dragen daadwerkelijk bij aan het realiseren van online succes. Wij vertellen je meer over de kansen in social media marketing voor ondernemingen.

Tips voor het gebruik van social media

Het is allereerst belangrijk om te bepalen met welke kanalen je geassocieerd wilt worden. Social media kent een breed scala aan mogelijkheden, maar het actieve publiek past misschien helemaal niet bij je product of dienst. Het is evident dat LinkedIn kiest voor een andere invalshoek als Facebook, en dat is terug te zien in het aantal gebruikers, maar ook in het type gebruiker. Ga daarom niet voor de all-in benadering, door te kiezen voor álle social media kanalen, maar selecteer gericht de kanalen die jouw online succes echt een boost geven. Via welke weg is jouw product of dienst het meest efficiënt aan te prijzen, en waar is de doelgroep te vinden?

Daarnaast is het belangrijk om, wanneer je begint aan social media, een duidelijke strategie te hebben. Niets is zo pijnlijk en slecht als een kanaal dat slecht wordt onderhouden, of sterker nog, dat al jarenlang niet is bijgewerkt. De overstap naar social media is definitief, en daarom is het goed om een vaste medewerker aan te wijzen voor het onderhouden van de pagina. Daarmee weet je zeker dat je een kwalitatief kanaal opbouwt, waar het bedrijf nu en in de toekomst garen bij spint.

Facebook & Twitter voor bedrijven

Facebook & Twitter staan bekend als laagdrempelige social media kanalen, waar vrijwel iedere Nederlander wel eens op heeft gekeken, en waar veel mensen ook een actief account op hebben. Voor bedrijven zijn dit kansrijke kanalen wanneer zij vooral zichtbaar willen zijn voor veel mensen, aan naamsbekendheid willen werken en op diverse kanalen actieve volgers willen genereren. Het imago van Facebook & Twitter is iets informeler, en daarmee niet zozeer geschikte platformen om te investeren in een professioneel imago.

LinkedIn en YouTube

LinkedIn is hét zakelijke netwerk op internet. Je kunt hier als persoon en bedrijf relaties opbouwen, welke een directe invloed hebben op je imago en de beeldvorming van buitenstaanders. Ook YouTube is, hoewel je dat niet direct denkt, steeds professioneler geworden. Er zijn tientallen bedrijven, zowel in binnen- als buitenland, actief bezig met onder meer display campagnes en het publiceren van productvideo’s. YouTube kent een groot aantal actieve gebruikers, en het heeft zowel een formele als informele kant. Een ideaal platform voor steeds meer bedrijven. Waar kies jij voor?

Tags: